50 år för att fira kvinnors värde
L'Oréal Paris, mer än ett skönhetsmärke
L'Oréal Paris, mer än ett skönhetsmärke
Vi har alltid varit engagerade i att ta bort barriärerna mellan kvinnor och deras ambitioner, och hjälpa dem att förverkliga sig själva. Det börjar med att kunna gå – fritt och tryggt – på varje gata, i världens alla hörn. Sexuella trakasserier sker överallt och berövar kvinnor rätten att känna sig trygga i offentliga rum; det tar sig också in i deras vardag. Eftersom detta strider mot allt som L'Oréal Paris står för lanserade vi programmet “Stand Up Against Street Harassment” den 8 mars 2020.
Initiativet utvecklades efter att en internationell undersökning från L'Oréal Paris och IPSOS visade att 78 % av kvinnorna har upplevt sexuella trakasserier i offentliga rum. Bland dem som deltog i undersökningen rapporterade endast 25 % att någon erbjudit hjälp; dessutom sade 86 % att de inte vet hur de ska agera när de bevittnar sexuella trakasserier i offentliga rum.*
Det är anledningen till att L'Oréal Paris har beslutat att samarbeta med Hollaback!, en internationell icke-statlig organisation med syfte att stoppa trakasserier i alla former. Stand Up-mål är att öka medvetenheten om sexuella trakasserier och att utbilda miljon människor Hollaback!s 5D-metodik – ett program där du lär dig hur du ska agera på ett säkert sätt om du blir utsatt för eller bevittnar sexuella trakasserier. Alla kan gå med i Stand Up-rörelsen via standup-international.com, sprida budskapet på sociala medier med ett foto på en hand med ett “D” samt följa hashtaggen #WeStandUp.
*Internationell studie genomförd 2019 av L'Oréal Paris med IPSOS, med data som samlats in i åtta länder med över 15 000 deltagare.